ارتباط موثر و تکنیک های آن
 
مخاطب شناسی
این وبلاگ بصورت گروهی در راستای تحقیق و پژوهش در زمینه مخاطب شناسی فعالیت می نماید
یک شنبه 10 مهر 1390برچسب:, :: 19:31 ::  نويسنده : دانشجویان جنگ نرم

جريان انتقال پيام از فرستند به گيرنده به شرط اينكه كليه ذهنيات مورد نظر فرستنده به گيرنده پيام منتقل شود. ارتباط برقرار كردن يك مهارت است مثل شنا كردن ، رانندگي و....

 تعريف ارتباط : انتقال و تبادل اطلاعات و معاني و مفاهيم بين افراد كه با واسطه صورت مي گيرد.

 انواع ارتباط كلامي :

از راه دور -چهره به چهره-

غير كلامي : اشاره اي -عاطفي و چهره اي

فرا كلامي :لحن كلام-تن صدا-حجم گفتار

ارتباط :رسمي-غير رسمي

ارتباط :فردي-گروهي

شكل هاي مختلف ارتباط :

صحبت كردن نوشتن-خواندن-گوش دادن

 

1-  مكمل هاي ارتباطي 93% درصد صحبت هاي ما غير كلامي و فقط 7% ارتباطمان كلامي است. در ارتباط بايد 3 عامل زير با هم تركيب شود تا يك ارتباط خوب خلق شود هر ارتباطي كه فاقد يكي از اين 3 عامل باشد ناقص است.

الف- محتواي كلام: فقط 7% از اطلاعات از طريق سخن گفتن به انتهاي به مخاطب منتقل مي گردد .

 

ب- لحن و طنين كلام :38% از اطلاعات از طريق لحن و طنين صداي ما به مخاطب منتقل مي گردد بنابراين متناسب با محتوا از لحن متغيير بهره بگيرد لحن و طنين نوعي احساسي بخشيدن به محتواست.

ج- زبان تن : 55 درصد از اطلاعات از طريق حركات فيزيكي موثر واقع مي شود به خصوص طرز نگاه ژست صورت ، فرم بدن ، حركات جابه جايي حالت چهره و چشم و و ابرو بنابراين متناسب با محتوا و لحن و طنين در زبان تن بهره بگيرد در اينصورت در مخاطب انگيزه ايجاد مي كند تا شنونده بهتر باشد.

2- استفاده از كلمات تحسين برانگيز: وقتي افراد باب ميل ما صحبت مي كنند و ما دوستشان داريم و دوست داريم با آنها ارتباط بر قرار نماييم شاداب و مثبت و شابش صحبت كنيد ديگران را كلامي و غير كلامي تاكيد كنيد . اشتباه هاي افراد را به روشان نياوريد. هنگامي كه مخاطب باب ميلتان صحبت مي كند يعني مثبت ها از كلمات تحسين برانگيز بهره بگيريد مثل تاييد سر، موافقم ، چه جالب ، چه فكر خوبي ، احسنت ، چه فكر خلاقي و ....

3- از كلماتي كه بار مطلق دارند استفاده نكنيد: در محاوره از كلماتي ( بايد ، نبايد ، قطعاً ، هيچوقت ، بي شك ، هميشه و ....) استفاده نكيند مگر براي تاييد يك شخص ، به جاي اين كلمات از كلماتي مانند ( به نظر مي آيد ، تصور كنم ، اينطور بهتر نيست ، نظرات راجع به اين مطلب چيه و ....) استفاده نماييد.

4- استراتژي انسان هاي موفق در ارتباط : انسانهاي موفق در ارتباط موارد زير را در نظر مي گيرند

الف درك زمان مناسب

ب- درك مكان مناسب

ج- درك اندازه و جهت مناسب

د- درك معيارها و ارزشهاي مخاطب

 

5- نقش كلمات ولي واما :

در محاوره اين دو كلمه هنگامي به كار مي رود كه مخاطب قلباً حرف شما يا قسمتي از صحبتهاي شما را نپذيرفته است مي توان به جاي اين دو كلمه از كلماتي مانند ( مطلب ديگه اينكه ........ در تاييد صحبتهاي شما ............ و  ) استفاده كرد.

 

6- هديه ماندگار بدهيد : به دوستان و آشنايانتان هديه ماندگار كه نوعي تكيه گاه ذهني بدهيد اگر افراد را مي شناسيد متناسب با علايق ، نيازها ، ارزشهاي سن طرف مقابلتان براي او هديه بخريد و اگر او را زياد نمي شناسيد هديه ماندگار بدهيد مثل كتاب ، تابلو ، مجسمه ، سكه ، و قاب عكس و .... نبايد فكر كنيم هر چيزي كه ما دوست داريم حتماً ديگران هم بايد دوست داشته باشند.

7- اولين ديدار : اولين ديدار با هر فردي بسيار مهم است ، زيرا تاثير فوق العاده اي در روابط شما در آينده مي گذارد پس براي اولين ديدارتان طرحي از قبل داشته باشيد و آن را در ذهنتان تصور كنيد اولين تاثيري كه در ارتباط اول ايجاد مي شود مهمترين تاثير است .

8- پيروي تا رهبري : كسي كه به فن ارتباط آشنا است هر گز محاوره خشكي انجام نمي دهد. و به جاي مخالفت با بعضي از عقايد طرف مقابل نكات مورد موافقت را دريابيد و خود را با آنها هماهنگ سازيد و سپس مخاطب را به سمتي كه مي خواهيد سوق دهيد و به عبارت ديگر اگر شروع صحبتتان از نكات مورد موافقت و مورد علاقه فرد انجام گيرد در مخاطب انعطاف به وجود مي آيد

9- در محاوره به جاي استفاده از عبارت اشتباه مي كني به فرد بگوييد اگر به دلايل من گوش كني نظرمون يكي مي شود.

10- گشودگي : ما بايد اجاره دهيم در ارتباط چيزهاي جديد وارد ذهن ما شود اگر در يك ارتباط هستيد كسي صحبت مي كند ،تمرين كنيد كه شما گوش كنيد و حرفي نزنيد و از اطلاعات او بهره گيريد . ذهن خود را به روي مطالب جديد ، اخبار ، روزنامه ، كتاب و ... بگشاييد.

11- تساوي : در هر ارتباط اگر فرد احساس كند كه از بالا داريد به او نگاه مي كنيد فرد احساس آزاد نمي كند. پس فرد را تحقير نكنيد. و خودمان را بالاتر نگيريم. سعي كنيم خودمان را مساوي با فرد مقابل در نظر بگيرم تا ارتباط موثرتري ايجاد نماييم.

 

12- همدلي و حمايت گري: آدم ها احتياج دارند به دلايلي مورد حمايت و همدلي واقع شوند پس سعي كنيد اگر كسي با شما درد دلي مي كند يا مشكلاتي را با شما در ميان مي گذارد او را حمايت كنيد و همدلي لازم را نشان دهيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ مخاطب شناسی خوش آمدید
آخرین مطالب

آرشيو وبلاگ

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مخاطب شناسی و آدرس mokhatabshenasi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 24
بازدید هفته : 73
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 32596
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->